Xiaomi Mi 5 review: spectaculair goede smartphone

Xiaomi Mi 5 review

Begin dit jaar lanceerde Xiaomi de Mi 5, het nieuwe topmodel van Xiaomi. Ik gebruik de telefoon nu een tijdje en het is tijd om de stand op te maken. Ik zal je vast verklappen: ik vind de Xiaomi Mi 5 werkelijk een toptoestel. De bouwkwaliteit is exceptioneel, het scherm is prachtig, de telefoon is snel en de camera maakt fantastische foto’s.

Xiaomi Mi 5 review: vormgeving

Wie de Xiaomi Mi 5 voor het eerst ziet moet even twee keer knipperen met de ogen. Het is geen Samsung of Apple smartphone, maar de bouwkwaliteit doet niet onder voor deze merken. De zijkanten zijn gemaakt van metaal. De achterkant is van Gorilla Glass 4 of van keramiek, afhankelijk van de versie van het toestel: pro-versie of niet. De telefoon is verder mooi minimalistisch vormgegeven en voelt erg premium. Dat laatste mag je natuurlijk ook verwachten van een topmodel.

Scherm

Ook het scherm is fenomenaal. Het scherm meet 5,15 inch en dat vind ik persoonlijk perfect. Hiervoor gebruikte ik de Xiaomi Redmi Note 3 met een 5,5 inch scherm. Dat scherm was simpelweg te groot naar mijn smaak. 5,15 inch past prima in de broekzak, valt niet op als ‘grote telefoon’ en leest en kijkt prima weg bij artikelen of filmpjes. Ook de resolutie is exceptioneel, met 427 Pixels Per Inch blaast hij de iPhone 6s (401 PPI) omver.

Xiaomi Mi 5 vormgeving

Prestaties

Er zat een lange tijd tussen de lancering van de Xiaomi Mi 5 en zijn voorganger, de Mi 4. Dat kwam door problemen bij de leverancier van de Snapdragon 820 processor. Gelukkig was het het wachten waard. De Snapdragon 820 processor is razendsnel, elke game die ik geprobeerd heb loopt extreem soepel. De processor wordt gecombineerd met 3gb of zelfs 4gb werkgeheugen voor het topmodel.

Vingerscanner

Speciaal aan de Xiaomi Mi 5 is de vingerscanner. Mi 5 is de eerste Xiaomi smartphone met een vingerscanner aan de voorkant. Eigenlijk vind ik dat een veel logischere plek dan aan de achterkant. Een argument om de scanner aan de achterkant te plaatsen is dat de vinger daar bij normaal gebruik zit. Je pakt je telefoon dan dus vast en kunt hem direct ontgrendelen. In de praktijk werkt dit echter niet altijd, bijvoorbeeld als je telefoon op tafel ligt.

De vingerscanner doet ook dienst als knop waarmee je apps kunt sluiten, de home-button. Ook kun je de telefoon aanzetten met deze knop. Het herkennen van je vinger gaat razendsnel. Wanneer je de knop indrukt om het scherm aan te zetten, is je vinger al herkent en zie je de wallpaper op je lockscreen niet eens.

Camera

De camera is ook iets waar Xiaomi trots op is. In de Xiaomi Mi 5 is een 16 megapixel camera te vinden. De camera heeft een diafragma van f/1.8. Dat betekend dat relatief veel licht binnengelaten wordt, dus foto’s zien er ook goed uit in het donker. De 16 megapixel sensor zorgt voor heldere foto’s met veel details.

Naast de prachtige foto’s zijn filmpjes gemaakt met de Mi 5 ook prachtig. De sensor filmt in 4K, wat betere kwaliteit is dan full HD. Filmen in slow motion is ook mogelijk. Video’s gemaakt met de Mi 5 zijn opvallend stabiel. Dat komt door de stabilisatie op 4-assen. De camera-sensor beweegt afzonderlijk ten opzichte van de telefoon en blijft dus op zijn plaats, ook als de telefoon beweegt.

4G en twee simkaarten

Het nieuwe topmodel van Xiaomi biedt plaats voor twee simkaarten. Omdat de telefoon gebruik maakt van de Snapdragon 820 processor behoort 4G+ tot de mogelijkheden. Daarmee kun je nóg sneller gebruik maken van mobiel internet. Zelf heb ik dit niet kunnen testen, omdat mijn abonnement geen 4G bevat.

Xiaomi Mi 5 review doos

NFC

Een leuke feature waar Xiaomi erg trots op is is NFC. NFC wordt in China veel vaker gebruikt, maar in Nederland komt dit steeds meer. Met NFC kun je contactloos gegevens uitwisselen. Het contactloze betalen met je pinpas werkt met dezelfde technologie. Wellicht is het dus mogelijk om binnenkort te betalen met je Mi 5. Wat nu al kan is gebruik maken van NFC tags. Dit zijn stickers met een chip. Elke sticker kun je een bepaalde actie meegeven, zoals je telefoon op stil zetten of muziek aanzetten of een app starten. Wanneer je je telefoon in de buurt van de NFC tags houdt wordt deze actie geactiveerd.

Batterij en opladen

Mi 5 heeft een 3000 mAh batterij. Dat is genoeg om de telefoon met gemak een hele dag te kunnen gebruiken. Ik speel geen spelletjes op mijn telefoon en kan daarom prima twee dagen de telefoon gebruiken zonder hem op te laden. Het opladen gebeurt via een USB Type-C kabel. Dit is een aansluiting die op twee manieren in je telefoon past en steeds gangbaarder wordt. Opladen kan extra snel dankzij de quickcharge feature.

Conclusie

Er zijn verschillende versie’s van de Mi 5 te koop. Ik heb de goedkoopste versie, met een glazen achterkant, 3gb werkgeheugen en 32gb opslagcapaciteit. Ondanks dat het de goedkoopste versie is, ben ik er ontzettend blij mee. De telefoon is razendsnel, biedt voldoende opslag en maakt prachtige foto’s. Twijfel je tussen een iPhone of Samsung en deze veel goedkopere Xiaomi? Twijfel geen moment, ik raad je zeker weten de Mi 5 aan: je betaalt een stuk minder en krijgt er een spectaculair goede smartphone voor terug. En dat voor iemand die altijd zweerde bij iPhone’s!

Dank aan Gearbest voor het leveren van de Mi 5. Gearbest verkoopt de Xiaomi Mi 5 op het moment van schrijven voor €390, een van de laagste prijzen.

Xiaomi Mi 5 bekijken bij Gearbest.

Xiaomi bij BOL