Xiaomi is een ontzettend interessant bedrijf, omdat het dingen op een nieuwe manier aanpakt. In deze blogpost lichten we twee interessante artikelen van andere schrijvers uit over de strategie achter Xiaomi. De artikelen verklaren waarom Xiaomi zo goedkoop is, en wat het uiteindelijke doel en strategie is van Xiaomi.
Artikel: waarom Xiaomi zo goedkoop is
Jon Russel maakte recent de overstap van The Next Web naar TechCrunch. Vorige week publiceerde hij een interessant interview met Hugo Barra, met als vraag waarom Xiaomi zo veel goedkoper is en wat de bijbehorende strategie is. Barra vertelt onder andere dat Xiaomi producten veel langer verkocht worden en steeds verder in prijs dalen.
Dat komt doordat het bedrijf contracten met leveranciers constant opnieuw onderhandelt. Onderdelen worden goedkoper, en daardoor kunnen de prijzen steeds lager worden. Ook gebruikt het bedrijf veel dezelfde onderdelen zoals cameraflitsers, die daardoor in bulk voor minder geld gekocht kunnen worden.
Verder lezen: This Is How Xiaomi Keeps The Cost Of Its Smartphones So Low op TechCrunch (Engels)
Artikel: de ambitie en strategie van Xiaomi
Ben Thompson schrijft al langere tijd over Azië en de techwereld daar, maar nooit echt over Xiaomi. Tijdens de lancering van de Xiaomi Mi Note Pro was hij aanwezig, en kreeg de tijd om wat vragen aan CEO Lei Jun te stellen. Vlak voor het evenement had hij al een artikel over de ambities van Xiaomi geschreven.
Volgens Thompson wil Xiaomi winnen op de lange termijn. Het bedrijf heeft veel fans, die nu nog bij hun ouders wonen, wat gebruikelijk is in Azië, tot het moment dat jongeren hun eigen huis kunnen betalen. Op dat moment ga je het huis uit en moet je dus alles zelf nieuw kopen. Volgens Thompson wil Xiaomi daarom hét bedrijf worden dat zoveel mogelijk producten kan leveren aan hun fans, wat de introductie van bijvoorbeeld een luchtreiniger verklaart. Daarom probeert Xiaomi ook om op dit moment zoveel mogelijk fans te krijgen met onder andere lage prijzen.
Thompson verklaart ook waarom Xiaomi met deze strategie nog geen haast heeft om naar het westen te komen: hier heerst niet zo’n cultuur en worden veel merkkeuze’s gemaakt op basis van keuze’s van de ouders.
Verder lezen: Xiaomi’s ambition op Stratechery (Engels)