Dat Xiaomi steeds populairder wordt hoeven we Xiaomi fans niet meer uit te leggen. Toch zijn de kwartaalcijfers verrassend positief. Het bedrijf heeft inmiddels 10,5% marktaandeel in Europa verworven. Een bijzondere prestatie.
Xiaomi in Europa
Xiaomi is net als veel grote smartphone fabrikanten een Aziatisch merk. Dit soort bedrijven merken vaak een groot verschil op tussen de Westerse markt en de Oosterse markt. Wanneer een bedrijf als Xiaomi in staat is om 10,5% van alle verkopen te realiseren binnen Europa, dan is dat een bijzondere mijlpaal.
Ook zijn de overige cijfers van Xiaomi interessant. Ten opzichte van het derde kwartaal in 2018 is de afzet van smartphones met maar liefst 73% gegroeid. Dat is veruit de grootste groei onder alle smartphone merken.
Overige cijfers
Kijken we naar de andere smartphone merken in het lijstje, dan zien we al snel dat de cijfers van Xiaomi inderdaad indrukwekkend zijn. Hoewel Xiaomi nog een lange weg te gaan heeft, is duidelijk te zien dat de groei van het bedrijf ten koste is gegaan van de concurrentie. Apple verloor namelijk 4% van zijn marktaandeel, Huawei liet dezelfde cijfers zijn als vorig jaar, en HMD Global verloor ook 21% van zijn aandeel in de Europese markt. Alleen Samsung liet een groei zien, van maar liefst 26%.
Wat betekent dit?
Deze cijfers zeggen natuurlijk heel veel. Xiaomi is bezig met een opmars binnen de Europese markt en daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. De telefoons zijn steeds vaker af te sluiten bij abonnementen en ook het assortiment neemt razendsnel toe. Er is dus een grote kans dat we volgend jaar weer verrassend positieve cijfers zullen gaan zien bij Xiaomi.