Xiaomi maakt geen indruk met Engelse flash sale

Xiaomi MIUI 10

In november 2018 opende Xiaomi officieel haar eerste winkel in Engeland en dus was ze op zoek naar publiciteit. In China lost het bedrijf dat meestal op door flash sales. Men dacht dit in Engeland ook zo te organiseren. Toen de details van de flash sale uitlekten bleken de spreekwoordelijke rapen gaar…

Wat is een Flash sale?

Een Flash sale is een vorm van marketing. Tijdens hele korte verkoopperiodes worden bepaalde toestellen maar heel even voor een absurd laag bedrag verkocht. Binnen no-time is zo’n flash sale uitverkocht en dat wordt dan breed uitgemeten in een persbericht. Dat persbericht wordt vervolgens goed verspreid en op social media geplugd. Een mediahype is dan een feit en zo wordt er weer een pagina aan de successtory van Xioami toegevoegd.

Xiaomi Mi Mix 3 achterkant en voorkant met uitschuifbare cameraslide

Xiaomi Mi Mix 3, onderdeel van de tumultueus verlopen flash sale in Engeland

Wat gebeurde er tijdens de Engelse Flash Sale?

Omdat het concept in China goed werkt wilde men dit ook doen. Men kondigde aan dat er 4 flash sales zouden komen. 2 voor de Xiaomi Mi 8 Lite en 2 voor de Xiaomi Mi Mix 3. De toestellen zouden voor 1 GBP verkocht worden. Binnen no-time na opening verscheen de opmerking ‘sold out’ en dat was volgens creatieve internetters wel erg snel, dus zij gingen op onderzoek uit. Het bleek dat Xiaomi tijdens de eerste flash sale per type 3 toestellen ter beschikking had gesteld en bij de tweede flash sale slechts 2 per type.

Dit was nog niet alles. Een technische internetgebruiker kwam erachter dat de site de voorraad op ‘sold’ zette zodra de sale begon, zonder de voorraad te checken.

Hoe reageerde Xiaomi?

Een zegsvrouw van Xiaomi acteerde al evenmin handig. Zij gaf aan dat ze besloten hadden een loterij van de flash sale te maken. De telefoons zouden verloot zijn onder de duizenden die zich direct na de flash sale als koper voor een toestel hadden gemeld. Ook gaf ze aan dat Xiaomi verrast was door de belangstelling en dat ze hoopt dat iedereen enthousiast meedoet aan volgende flash sales. Deze reactie bleek wat naïef.

Wat zijn de gevolgen?

Zoals te verwachten ging het los op social media. Mensen spraken schande van de actie en voelden zich misleid. De pers deed uiteraard gretig verslag. Ook dienden boze gebruikers een klacht in bij de Britse evenknie van de Reclamecode-commissie. Die gaat nu onderzoeken of er sprake is van misleidende verkoop. Als de klacht terecht is kan dit tot stevige boetes leiden. In ieder geval kunnen we constateren dat Xiaomi ook in Engeland op de kaart staat. Of dit de plek is die men wilde bereiken valt te betwijfelen.

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel
MiFans
Logo