Xiaomi houdt belofte van maximaal 5% winst

Xiaomi MIUI 10

Xiaomi is uiteraard een commerciƫle onderneming, maar zij heeft zeker oog voor haar maatschappelijke positie. Omdat zij internet en communicatie voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar wil houden deed zij tijdens de beursgang de belofte dat zij nooit meer dan 5% winst op een toestel wil maken. Inmiddels blijkt dat Xiaomi grote invloed heeft op de opkomst van e-commerce in opkomende markten. Ook blijkt dat haar belofte over winstmaximalisatie geen marketing voor de beurs was, maar een blijvende waarde binnen het bedrijf.

Xiaomi blijft onder $ 700

Tijdens de lancering van de Xiaomi Pocophone F1 in India hield de marketing manager een interview over de zakelijke koers van Xiaomi. Gevraagd naar de prijsontwikkeling en hoge marges bij concurrenten gaf hij aan dat het voorlopig niet mogelijk is om toestellen van $ 700 of meer op de markt te brengen. Dit omdat de regel dat men maximaal 5% marge mag maken op een toestel nu niet zo’n hoge prijs toestaat en de directie van Xiaomi streng toeziet op naleving.

Prijs Xiaomi Pocophone F1

Door de 5% winst strategie kan Xiaomi premium telefoons, zoals de Xiaomi Pocophone F1 aanbieden voor een scherpe prijs

Door de 5% winst strategie kan Xiaomi telefoons met premium specificaties aanbieden voor zeer scherpe prijzen. De Xiaomi Pocophone F1 is daarvan het meest recente voorbeeld.

Toekomstige prijsstijging niet uitgesloten

Desgevraagd sluit Xiaomi niet uit dat de prijzen in de toekomst stijgen, maar dat zal alleen gebeuren wanneer de prijzen van grondstoffen en componenten voor telefoons gaan stijgen. Het management bevestigt dat de winstdoelstelling van maximaal 5% een doel voor lange termijn is.

Xiaomi hanteert voor winst een ander verdienmodel

Nu is 5% marge in de markt voor mobiele telefoons niet veel. Na de beursgang zullen aandeelhouders winst eisen van Xiaomi. Het management legt dan ook uit dat er een ander verdienmodel wordt gehanteerd. Dit model noemen zij de triathlon. Het maken van devices, zoals telefoons en andere elektronica wordt gezien als eerste etappe. Van hieruit bouwt men aan klantenloyaliteit met onder andere smart-apps en extra betaalde apparaten en diensten. Vervolgens kun je, als derde etappe voor die diensten betaalde internetstreams, zoals TV, series en digitale services kopen, waar ook aan verdiend wordt.

Via: wccftech.com

 

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel
MiFans
Logo