De smartwatches en headphones van Xiaomi zijn al jaren razend populair. Uit onderzoek van het International Data Research Agency (IDC) blijkt dat die informatie inderdaad klopt. Xiaomi volgt namelijk alleen Apple in de strijd om het grootste marktaandeel.
Xiaomi en wearables
Voor een bedrijf dat zóveel verschillende producten maakt en lanceert, is het bewonderenswaardig dat er één productgroep is die er met kop en schouders bovenuit steekt. Wearables zijn voor Xiaomi namelijk wel een belangrijke tak van sport, maar ook op het gebied van smartphones, laptops en ander elektronica krijgen ze steeds meer bekendheid.
De gegevens van het IDC zijn aan de ene kant dus een beetje te verwachten, zeker met zoveel populariteit, maar dat het zó populair is, dat is voor veel mensen wel verrassend. Xiaomi heeft op de wearable markt in 2019 namelijk een marktaandeel van 12,4% behaald. Dat in tegenstelling tot Apple, dat met een marktaandeel van 31,7% op de eerste plaats staat, en Samsung met 9,2% op de derde plaats.
Xiaomi wristbands en headphones
Het marktaandeel bij Xiaomi is ergens wel te begrijpen. Er is geen ander (bekend) merk dat zijn producten zó goedkoop kan maken en toch een goede kwaliteit kan leveren. Zo koop je vaak al Xiaomi Redmi AirDots voor minder dan 18 euro, en gebeurt het zelden dat je meer dan 30 euro hoeft te betalen voor de Xiaomi Mi Band 4. Beide producten zijn razend populair in Nederland, maar ook in de rest van de wereld.
En dan zijn dit alleen nog maar cijfers waarin de echte smartwatch(es) van Xiaomi niet in zijn meegenomen. Want hoewel je de Xiaomi Mi Watch ook al deels in het Engels kunt instellen, zijn deze opties nog niet zo compleet dat je kunt spreken over een Global Version. Je ziet de Mi Watch daarom nog niet zoveel in Nederland en de rest van Europa.
Als Xiaomi straks ook in Europa de concurrentie te lijf gaat met goedkope smartwatches die veel van de Apple Watch weghebben, dan is de verwachting dat Apple ongetwijfeld nóg een stukje van zijn marktaandeel zal moeten inleveren.