Xiaomi heeft grote invloed op e-commerce in opkomende markten

Xiaomi MIUI 10

Als Xiaomi Mi-fan weet je natuurlijk dat Xiaomi pas 8 jaar bestaat en naast allerlei telefoons en andere gadgets nog veel meer elektronica maakt. Inmiddels blijkt dat Xiaomi door haar strategie een tweede en misschien wel belangrijkere rol speelt in e-commerce. Door haar snelle groei versnelt zij namelijk de ontwikkeling van e-commerce in opkomende markten. Wij zetten de feiten op een rij.

De filosofie van Xiaomi

Xiaomi zorgt met haar producten voor premium kwaliteit tegen een budgetprijs. Dit komt ook naar voren in de missie van het bedrijf. Deze staat duidelijk op de MI-site:”making quality technology accessible to everyone.” Ook bij de beursgang benadrukte de CEO dat zij nooit meer dan 5% winst op een smartphone zullen maken. Dit maakt Xiaomi aantrekkelijk voor markten waar mensen minder te besteden hebben. Hoe chaotisch men in India reageert illustreert dit filmpje, dat gemaakt is bij introductie van de Xiaomi Redmi Note 3.

Xiaomi marktleider in India

Deze strategie heeft ertoe geleid dat Xiaomi momenteel in bijvoorbeeld India de meeste telefoons verkoopt. In drie maanden tijd (Q2 2018) verkochten zij liefst 10 miljoen smartphones. Aangezien het gemiddelde jaarinkomen in India slechts $ 2.000,- bedraagt betekent dit twee dingen. Ondanks de lage prijs kost een telefoon al snel 5 tot 10 procent van een gemiddeld jaarinkomen. Het zijn dus met name de rijkere Indiƫrs die een telefoon aanschaffen. Dit is voor velen van hen de enige connectie met internet. Deze maken ze veel sneller dan wanneer zij een computer nodig zouden hebben. Telefoons zijn immers goedkoper.

Xiaomi stimuleert e-commerce

Het is al langer bekend dat veel programmeurs en IT-talent juist uit landen zoals India komt. Doordat mensen met de telefoon versneld het internet opgaan ontstaat er een enorme groei van e-commerce. Deze zelfde ontwikkeling is ook te zien in andere opkomende markten zoals Braziliƫ. Op deze manier draagt Xiaomi dus bij aan de digitalisering van dit deel van de wereld.

Via: Money.cnn.com en Seekingalpha.com

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel
MiFans
Logo