Xiaomi: 1 miljard kwartaalverlies, beursgang wordt record

Xiaomi topman Lei Jun

Xiaomi is al enige tijd bezig om een beursgang in Hong Kong voor te bereiden. In aanloop naar die beursintroductie worden er allerlei financiële cijfers vrijgegeven. De informatie die daarbij vrijkomt is soms net zo verrassend als de producten die Xiaomi presenteert. Wij zetten wat opmerkelijke cijfers op een rij.

Kwartaalverlies van $ 1 miljard

Door eenmalige kosten maakte Xiaomi over het eerste kwartaal van 2018 een verlies van zo’n miljard dollar (926 miljoen euro). Dit op een omzet van $ 5,37 miljard (4,55 miljard euro). Over heel 2017 werd nog een verlies geleden van ruim 6,5 miljard dollar (ruim 5,.5 miljard euro) op een omzet van 17,9 miljard dollar (15,16 miljard euro).

Xiaomi verkoopt haar producten, zoals de nieuwe Mi 8 niet met verlies, op de verkopen werd namelijk in 2017 een winst van $ 1,9 miljard gemaakt (1,61 miljard euro). Het verlies komt vooral door kosten van speciale aandelen voor onder meer personeel die gemaakt moeten worden.

XiaomiMi8header

Beursgang Xiaomi

Inmiddels heeft Xiaomi definitief bekend gemaakt dat zij naar de beurs gaat. Op de beurs van Hong Kong hoopt het bedrijf zo’n 10 miljard dollar op te halen. Voor zo’n eerste beursgang wordt ook altijd een waardering van het bedrijf opgesteld door specialisten. Nadat men eerst speculeerde dat de waarde een astronomische $ 100 miljard zou zijn verwacht men nu een, nog steeds indrukwekkende, waardering van tussen 60 en 70 miljard.

Analisten verwachten dat de waarde uit zal komen op tussen 27 en 24 keer de verwachte jaarwinst voor 2019. Daarmee wordt het bedrijf minstens 2 maal zo duur als Apple. De waarde Apple wordt geschat op 14,5 maal het geschatte resultaat van 2019.

Enorme potentie en belofte

In de stukken voor de beursgang is te lezen dat nu nog twee derde van de inkomsten van Xiaomi uit de verkoop van apparaten komt. Specialisten verwachten echter dat die verhouding, zoals ook bij Apple gebeurde, zal veranderen. Immers, naast producten biedt Xiaomi software waarmee een gebruikersplatform gebouwd wordt. Met dit platform worden abonnementen voor internetdiensten verkocht. Zo kan Xiaomi haar inkomstenbron verbreden.

Dat Xiaomi haar klanten niet vergeet blijkt ook uit de prospectus voor de beursgang. Hierin heeft topman Lei Jun op laten nemen dat Xiaomi nooit meer dan 5% winst op een product zal maken. Ook in de toekomst mogen we dus premium apparatuur voor een budgetprijs verwachten.

Via FT / Bloomberg

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel
MiFans
Logo