Waarom zijn Xiaomi apparaten zo goedkoop?

Ingang van een Xiaomi kantoor in Beijing

Ingang van een Xiaomi kantoor in Beijing

Een van de opvallendste dingen aan Xiaomi is de prijzen van de producten van het merk. Vergeleken met vergelijkbare productne van bijvoorbeeld Apple en Samsung kosten Xiaomi producten vaak slechts een derde van de prijzen waarvoor producten van de concurrenten over de toonbank gaan. Hoe kan dat?

Goedkoop is geen duurkoop

Het gezegde is dat goedkoop duurkoop is, maar in het geval van Xiaomi lijkt dat niet het geval te zijn. Sterker nog, Xiaomi maakt nog steeds winst op elk verkochte product. Het flagshipmodel van Xiaomi, de Mi 3 waarvan de specificaties te vergelijken zijn met de nieuwe telefoons van Apple, Samsung of LG kost bijvoorbeeld ongeveer $157 dollar om te maken. Schattingen van analisten wijzen op een winst per Mi3 van ongeveer $100 per stuk.

Mi 3 zwart en grijs

De Mi 3, het paradepaardje van Xiaomi.

Weinig kosten

Behalve dat een telefoon weinig kost om te maken, drukt Xiaomi kosten op andere onderdelen. Zo doet het bedrijf niet aan traditionele marketing door tv spotjes en billboards, maar maakt Xiaomi gebruik van onder andere social media. Hiervan zijn de kosten veel lager waardoor de marge hoger is.

Ook worden Xiaomi producten vaak niet via tussenkanalen verkocht. Zodra er een ‘batch’ producten beschikbaar is, kunnen consumenten ze direct kopen via Xiaomi. Ze zijn dus amper de fabriek uit en zijn al verkocht, in plaats van het traditionele model waarbij een importeur, groothandel en winkel nog een deel van de winst opstrijken. Door deze directe verkoop heeft Xiaomi ook amper voorraden.

Marktaandeel winnen

Als laatste prijst Xiaomi haar producten expres laag. Zo wordt een marktaandeel gewonnen, waar later nog aan verdient kan worden. Net als Amazon Kindle’s voor heel weinig geld verkoopt, verkoopt Xiaomi haar producten voor weinig geld. Zo komt het product in handen van veel gebruikers en hoopt Amazon dat veel gebruikers e-booken zullen gaan kopen via de Amazon winkel op het apparaat. Een van de aanwijzingen dat Xiaomi deze strategie gaat toepassen is de steeds verdere uitrol van haar cloud-diensten waarmee je bijvoorbeeld je telefoon terug kunt vinden of je documenten in op kunt slaan.

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel

Tags:

MiFans
Logo