Over Xiaomi, meest waardevolle start-up ter wereld
Xiaomi is in een razendsnel tempo een van de grootste smartphone verkopers ter wereld geworden. Maar wie zitten er achter het bedrijf, hoe is het ontstaan, en hoe snel groeit het nou echt? We hopen dat deze pagina antwoord kan geven op deze vragen.
Het ontstaan van Xiaomi
Xiaomi werd opgericht op 6 april 2010 door acht partners, met investeerders als chipfabrikant Qualcomm, de overheid van Singapore en IDG Capital. In augustus hetzelfde jaar bracht het haar eigen software uit, MIUI. MIUI is een aangepaste versie van Android, die gebruikers zelf kunnen installeren. Al snel werd MIUI een van de grootste alternatieve versies van Android.
De eerste smartphone
Een jaar later bracht Xiaomi haar eerste smartphone uit, de Mi 1. De Mi 1 had een vier inch scherm, met een resolutie van slechts 480 bij 854 pixels. In 2012 werd de opvolger van de Mi 1 gelanceerd, de Mi 2. Weer een jaar later kwam de Xiaomi Mi 3 uit en toen begon het Chinese bedrijf echt te groeien.
Groei, ook in andere product categorieen
Een maand na de lancering van de Mi 3 stond Xiaomi in de top 5 meest gebruikte smartphone merken in China. In 2013 verkocht het bedrijf 18,7 miljoen smartphones. Het bedrijf begon ook andere markten aan te boren, zo lanceerde het een televisie in 2013.
Internationaal in 2014
Het tot dan toe Chinese bedrijf werd een internationaal bedrijf in 2014, toen het startte met de verkoop van producten in Singapore. In Singapore is tegenwoordig ook het internationale hoofdkantoor gevestigd. In hetzelfde jaar werd ook gestart met de verkoop van producten in Maleisië, de Filipijnen en India.
Focus op de Aziatische markt
Om de producten nog aantrekkelijker te maken, werd een nieuwe smartphone-serie bedacht voor de Aziatische markt. De Redmi smartphones, ook wel Hongmi genoemd, hebben minder nieuwe hardware, maar zijn een stuk goedkoper. Ook hebben de Redmi smartphones ruimte voor twee simkaarten, omdat veel Aziatische smartphone gebruikers twee providers gebruiken door de slechte dekking. De strategie werkte: in het tweede kwartaal van 2014 verkocht het bedrijf meer smartphones dan Samsung in China.
Meest waardevolle start-up ter wereld
In december 2014 kondigde Xiaomi een nieuwe investeringsronde aan. Er werd meer dan 1 miljard (Amerikaanse) Dollar opgehaald, waardoor het bedrijf gewaardeerd werd op 45 miljard Dollar. Daarmee werd het bedrijf onder leiding van CEO Lei Jun in een klap de meest waardevolle start-up ter wereld.
Nieuwe, populaire producten
In 2014 lanceerde de Chinese technologie start-up ook een aantal nieuwe producten die niet tot de categorie smartphone behoren. In mei 2014 werd de Xiaomi Mi Pad gelanceerd, de eerste tablet. In juli 2014 lanceerde het de Xiaomi Mi Band. De Mi Band is een fitnesswearable te koop voor omgerekend 10 Euro. De Mi Band is zo populair dat het Oosterse bedrijf in het eerste kwartaal van 2015 24,6% van de wearable-markt in handen had.
Investeren in start-ups
Xiaomi is ook een actieve investeerder. Het heeft onder andere een belang in Ninebot, dat Segway overnam. Start-ups waar het bedrijf in geïnvesteerd heeft kunnen ervoor kiezen Xiaomi als merknaam te voeren. Zo wordt de Xiaomi Yi Camera gemaakt door Xiaoyi maar het gebruikt de merknaam van de belangrijkste investeerder.