Wie een Xiaomi product gekocht heeft moet deze registreren met een Mi account. De website hiervoor is gelukkig in het Engels, maar er zijn wel een aantal problemen waar je tegenaan kunt lopen. We zetten de problemen op een rijtje met de bijbehorende oplossingen.
Mi account
Elke gebruiker van een Xiaomi product heeft een Mi account nodig. Je Mi Band statistieken worden hierin bijvoorbeeld opgeslagen, je kunt er berichten mee plaatsen op het MIUI forum en hebt toegang tot de Mi Cloud en Mi Text.
Problemen en oplossingen registreren telefoonnummer
Wie een Mi account aanmaakt wordt allereerst gevraagd om zijn of haar telefoonnummer. Kies altijd het juiste land in het menu. Bezoek je de Mi Account website via een computer, dan wordt Nederland of België vaak al gekozen, anders moet je het drop-down menu gebruiken.
Let ook goed op dat je je je nummer op de juiste manier invult. Voor Nederlandse mobiele nummers moet je bijvoorbeeld de nul in 06 weglaten, aangezien die vervangen wordt door +31. Voer voor 06-12345678 bijvoorbeeld 612345678 in in het vakje ‘phone number’. Na het klikken van de knop ontvang je als het goed is een bevestigingscode via sms. Vul deze in, en ga verder met de registratie.
Registreren via een mailadres
Xiaomi heeft het liefst dat je je telefoonnummer gebruikt voor je Mi Account, maar dat lukt niet altijd. Niet alle providers staan berichten uit het buitenland toe. Gelukkig is het ook mogelijk om een Mi Account aan te maken via een mailadres, kies daarvoor de optie ‘register using an emailadress’.
Vul de benodigde gegevens in en wacht op de email die verstuurd is met de activatiecode. Ook hier loopt het soms spaak. Ik ontving mijn activatiecode nooit, waarschijnlijk omdat ik een mailadres met eigen domeinnaam gebruikte. Toen ik het registreren probeerde met een Yahoo mailadres, ontving ik de activatiecode direct. Probeer dus ook je Gmail of Yahoo mailadres te gebruiken.