Marktaandeel Xiaomi stijgt in dalende markt smartphones

Xiaomi MIUI 10

Inmiddels zijn we haast ongemerkt alweer aardig onderweg in het derde kwartaal. De cijfers over de verkoop van smartphones in het tweede kwartaal zijn beschikbaar en daar waren wat verrassingen te bespeuren. Voor ons als Mi fans goed nieuws, Xiaomi groeide het sterkst met liefst 48%. Grootste daler onder de bekendste merken was Samsung dat maar liefst 10,4% verloor ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017. Wij doken in de cijfers.

Prestaties Xiaomi

In het tweede kwartaal van 2018 verscheepte Xiaomi, ondanks de leverproblemen met de Xiaomi Mi 8, 31,9 miljoen smartphones. In het tweede kwartaal van 2017 verscheepte men nog 21,4 miljoen telefoons. Het marktaandeel steeg daarmee in een jaar tijd van 6,2% naar 9,3%, hetgeen een groei van liefst 48,8% betekent.

Samsung de dupe

Met deze groei bezet Xiaomi inmiddels de vierde plaats van de top 5 leveranciers (Samsung, Apple, Huawei, Xiaomi en Oppo). Hoewel Xiaomi wel eens de Chinese iPhone wordt genoemd is vooral Samsung de dupe, zoals uit onderstaande grafiek blijkt.

Marktaandeel Xiaomi stijgt, Samsung de dupe

Het marktaandeel per merk van de top 5 smartphoneleveranciers. Het stijgende marktaandeel van Xiaomi is duidelijk zichtbaar.

Nadat Xiaomi Samsung in India van de eerste plaats verdreef lijkt dit nu ook in Indonesiƫ te gebeuren. Xiaomi noteerde daar een veel grotere vraag tijdens ramadan en opende meer fysieke winkels. Daarnaast stegen ook de online inkomsten.

Andere opmerkelijke feiten

Wie naar het totaaloverzicht van het tweede kwartaal 2018 kijkt ziet ook een aantal opmerkelijke feiten. In onderstaande statistiek is al het een en ander te zien.

Marktaandeel Samsung, Huawei, Apple, Xiaomi, Oppo en de overige merken

Kwartaalcijfers smartphoneverkoop 2de kwartaal 2018

Allereerst valt op dat de markt als geheel daalt. Dit voelen vooral de kleinere merken. Door de grote groeicijfers in de top vijf valt echter te verwachten dat veel mensen nu een bekend merk kiezen in plaats van een kleiner merk. Wellicht komt dit door de prijzenslag voor smartphones die her en der woedt. Ook opvallend is het verlies van Samsung. Analisten verwachten echter dat zij met de komende release van de Galaxy Note 9 dit verlies inhalen.

Laatste opmerkelijke feit is dat Apple voor het eerst in een kwartaal niet op plaats 1 of 2 te vinden is. Dit duidelijk ten faveure van de Chinese merken die nu gezamenlijk met 33,7% meer dan 1 derde van de wereldwijde telefoonproductie op zich nemen.

Via: IDC

Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij BOL
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Coolblue
Xiaomi bij Belsimpel
Xiaomi bij Belsimpel
MiFans
Logo