Na het evenement van gisteren waarop Xiaomi de Mi Note en Mi Note Pro presenteerde, had Hugo Barra een interview met de Britse zender BBC. Daarin gaf Hugo Barra onder andere aan dat Xiaomi nog niet klaar is voor de Europese en Amerikaanse market.
Impact
In het interview, gefilmd in China verklaarde Hugo Barra dat het nog een aantal jaar duurt voordat Xiaomi de eigen verkoop in Noord-Amerika of Europa start. Barra, zelf van origine Amerikaan en werkte hiervoor bij Google, geeft aan dat de economische impact van eigen producten op dit moment nog een grotere economische en sociale impact heeft in ontwikkelingslanden, waardoor het bedrijf nog geen interesse in deze markten heeft.
Nog niet klaar
Daarnaast geeft Barra aan dat het bedrijf zich nog niet klaar voelt voor de Westerse markten. De markt in Europa en Amerika is volgens Barra ‘insanely competitive’, en Xiaomi is hier nog niet klaar voor, aldus het bedrij zelf.
Werkomstandigheden
Ook ging het in het interview kort over de werkomstandigheden in Chinese fabrieken, waar ook de Xiaomi smartphones gemaakt worden. Er is veel ophef over werkomstandigheden in veel fabrieken, die onder de maat en erg gevaarlijk zou zijn. Volgens Barra wordt gelet op de werkomstandigheden in de fabrieken waar het bedrijf producten laat maken.
Over het copycat imago
Als laatste ging het nog even over het copycat imago. Veel journalisten beschuldigen Xiaomi ervan Apple te kopiëren. En we moeten ze meegeven, de producten lijken wel heel erg op het bedrijf van Apple. Barra meent echter dat het bedrijf zelf erg vaak gekopieerd wordt, zoals de manier van verkopen via Xiaomi.
De redactie vind overigens dat het Chinese bedrijf steeds minder kopieert, zo is de HiFi audio chip in de nieuwe Mi Note een idee en uitvinding van Xiaomi zelf, en veel telefoons vergelijkbaar met de Redmi 2 zijn ook niet te vinden.
Het gehele interview is op de website van de BBC te vinden.